Twilight jumitusta

Millä se lukujumitus sitten lähti? (ainakin osittain)

Vaihtamalla se Twilight jumitukseen..


Olen varmaankin joskus kertonut kuinka itse asiassa olen ensimmäisen kerran huomannut että suomennos voi olla surkea juurikin tämän sarjan ansiosta..
En muista mistä ja miksi olen aikoinaan tämän hypersuositun sarjan bongannut ja päättänyt haluta sen lukea. Muistan kuitenkin etten kirjastosta löytänyt ensimmäistä osaa suomeksi, joten lainasin sen enkuksi. Sitten kävikin perinteiset ja ensimmäisen osan luettuani halusin heti tarttua seuraavaan osaan. No, sitä ei kuitenkaan löytynyt kirjastosta joten marssin kirjakauppaan, paikalliseen jo paljon parjattuun suomalaiseen. Sieltä yritin löytää New Moon:a enkuksi, kysyin jopa sitä kun löysin vain suomennoksen Uusikuun. Muistan että minulle vastattiin suunnilleen niin ettei sitä ole enään enkuksi saatavilla kun suomennos on jo ilmestynyt ja tuskin tuleekaan olemaan ikinä enään heidän kaupassaan. Ehkäpä muistini hieman kärjistää tätä koska, ainakin viimeisen vuoden ajan on myös tämä kirja, kuten muutkin sarjaan kuuluneet siellä olleet nätisti hyllyssä myös enkuksi.. ja kuinka niin katkera tuosta silloisesta vastauksesta.

Mutta ostin sen sitten suomeksi ja kolmannen osan Eclipsen enkuksi (sitä ei oltu vielä silloin suomennettu ja Breaking Dawn ei ollut edes ilmestynyt). Epäilyksen olen myöhemmin ostanut myös suomeksi, Breaking Dawn minulla on vain enkuksi.
Houkutuksen ostin omaksi pokkarina elokuvan julkaisun aikoihin. Enkuksi sain sen kasassa muitakin kirjoja, jotka vaihdoin kahteen suklaalevyyn. Muuttamassa ollut kaveri halusi ylimääräisistä kirjoista eroon. Breaking Dawnin olen ostanut sen ilmestyttyä.

Hassu juttu muuten että molemmissa omistamissani Houkutus- ja Twilight-kirjoissa on täsmälleen sama kansikuva, tuo mikä on tuossa vasemmalla. Eli pari viikkoa sitten kun lukeminen ei oikein maistunut, tutkailin kirjahyllyäni ja katseeni osuikin tähän "saatuun" Twilight kirjaan.

Se olikin sitten menoa, luin tämän illassa/yössä. Luin Meyerin sivuilta löytyneen Midnigh Sun - pätkä. Käänsin asunnon ylösalaisin etsiessäni Uusikuuta, sitä löytämättä. En löytänyt myöskään Eclipseä,   Epäilyn ja Breaking Dawnin löysin.
Joten luin sitten tuskissani Twiligtin myös suomeksi eli Houkutuksen. Koska eihän sarjaa voi lukea epäjärjestyksessä vaikka tiedätkin mitä siinä tulee tapahtumaan..

Kävin kirjastossa seuraavana päivänä hakemassa Uusikuun, New Moonin ja Aamunkoin. (myös Maggie Stiefvaterin Väristyksiä löytyi samalla reissulla) Pohdin kylläkin myöskin jos olisin ostanut Uusikuun uudelleen mutta rahatilanne ei (onneksi) sallinut tätä vaihtoehtoa.

Luin Uusikuun ja kaiki muutkin osat, myös viimeisimmän ensimmäistä kertaa suomeksi.

Sitten iski hirveä hinku nähdä elokuvat..

Ongelma yksi: minulla oli vain ensimmäinen elokuva omanani.
Ongelma kaksi; se on blu ray-na ja meidän PS3 on lainassa miehen veljellä.

Molemmat ongelmat toki ratkaistiin, PS3 haettiin kotiin (ja minulle naurettiin koska minä kaipasin ennen miestäni kyseistä laitosta) ja metsästin kaksi muutakin elokuvaa omakseni. Vaikka sekin oli hieman tuskien takana, mutta ainakin ne sai kohtuu hintaa vaikkakin ostin ne myös blu rayna.. Sitten vapaa päivät kuluivatkin leffa maratonissa ja ekstra materiaalejen parissa..
Melkein kyllä sain hermoromahduksen kun uusi, juuri ostettu Epäilys-elokuva alkoi pätkiä juurikin loppukohtausten (eli Bellan ja Jacobin suudelman ja vastasyntyneiden taistelujen kohdilla), mutta onneksi kyseessä oli vain ilmeisesti sormenjälki väärässä kohtaa kun levyn putsaus auttoi..

Nyt sitten odottelen uusinta elokuvaa malttamattona, sen trailerinkin olen useaan kertaan katsellut.. New Moonin ja Eclipsen olenkin ollut molemmat katselemassa ensi-illassa, kuten varmaan myöskin tämän..

Mutta edelleen kaksi asiaa pätevät näissä;
Yksi: näiden suomennokset ovat hirveitä
Kaksi; Eclipse on suosikkini sekä kirjana että elokuvana.

P.S. Vieläkin ihmettelen missä nuo kaksi kirjaa ovat, olenko lainannut ne kenties jollekulle vai ovatko ne vain jossain.. Mutta se epätoivo kun tiedät että omistat kyseisen kirjan ja haluat lukea sen "Nyt-heti-ja-mielummin-jo-tunti-sitten", etkä löydä sitä mistään.. Nyt jo hieman naurattaa mutta silloin ei naurattanut, soitin jopa äidilleni ja kysyin olisiko se vahingossa jäänyt heille :D

Pari hauskaa tietoa minusta ja kyseisestä sarjasta;

~ Olen eräänä juhannuksena lähtenyt Rauman Meren Juhannuksesta kotiin (taksilla), jättäen muun seurueen sinne kaatosateeseen. Kotona sitten juonut minttukaakaota ja katsellut Twiligtin
~ Lempisuteni (elokuvissa) on Embryn Call
~ Nämä ovat ensimmäisiä vampyyri kirjoja joita olen lukenut
~ Kirjat (tietysti) ovat parempia kuin elokuvat.

2 kommenttia

  1. Minun suosikkejani taas ovat ykkönen ja kakkonen. Joskus inhosin Uusikuuta (uuttakuuta?), mutta toisella lukukerralla ihastuin siihen. En ole vielä blogissa kertonut, mutta oma ihmissuhteeni on juuri ajautunut rankasti karille ja minua höynäytettiin pahemman kerran siinä suhteessa.

    Voisin löytää Uusikuusta jälleen lohtua, sen loppuratkaisu on ihana, suurta rakkautta. Joo. Minä taidan heti muuton jälkeen lukea sarjan lohdutuskirjoina, mielenterveyteni vaatii happy endeja : )

    VastaaPoista
  2. Minulla taas on heikko kohta kolmiotraamoja kohtaan siksi kolmas osa :)

    Itsekkin usein pakenen todellista maailmaa kirjojen maailmaan, siksi en tykkään (pääsääntöisesti) lukea masentavia kirjoja..

    Ihana rakkaus tarinahan tämä koko sarja on, onnellisine loppuineen <3 juuri mitä kaipasinkin lukujumitukseen..

    VastaaPoista