Terhi Rannela - Scarlettin puvussa

Otava
Bongasin tämän jokunen päivä sitten Vauhkon kirjat ja kirjaimet -blogista ja kun näin sen eilen kirjastossa niin lainasin sen. Tulipa se luettuakin heti samana päivänä, kun sattui töihin mukaan..

Kirja kertoo Viivistä, joka on kesäloman jälkeen menossa lukion toiselle luokalle ja edessä on Viivin kauan odottamat vanhojen tanssit. Mutta paljastuukin että Viivin on-off-poikaystävä Aki on mennyt kesän aikana kihloihin. Kenen kanssa Viivi nyt tanssii? Kaiken kukkuraksi Viivin, tämän äidin ja mumman asuttamaa vanhaa puutaloa ja koko asuinaluetta uhkaa kaavoitus kerrostaloiksi. Lisäksi Akin pohjanmaalta kotoisin oleva serkku Reko ärsyttää moottoripyrineen ja mirrittelyineen Viiviä.


Kirjassa on suuressa roolissa myös  Viivin pitämä muoti-blogi Tara eli Scarlettin blogi ja tämän suuresti ihailema Tuulen viemaa-elokuvan sankaritar Scarlett (Vivien Leight).


Juoni noudatteleekin hieman tuota kuuluisaa elokuvaa ja on ottanut siitä vaikutteita. Tosin en tiedä ovatko ne niin silmiin pistäviä jos ei tunne kyseistä klassikko elokuvaa.
Minä itse muistan jopa koska olen kyseisen elokuvan nähnyt ensimmäisen kerran, koska olen ollut yksitoista vuotias kun olen nähnyt tv-ssä pätkän elokuvaa ja ihastunut siihen (luultavasti pukuihin). Joten kärtin elokuvaa sitten itselleni joululahjaksi, tosin elokuvan ikäraja on/oli 12v. Niin äitini sitten kysyi että jaksanko odotta helmikuuhun että olen täyttänyt 12v ennenkuin katson elokuvan jos saan sen lahjaksi.. Tietysti lupasin odottaa.. No, minut nykysinkin tuntevat arvaavatkin pitikö tuo lupaus ;) no, elokuva oli katsottuna välipäivinä.. Itse kirjaa en ole tainnut ikinä lukea, mutta olen kyllä lukenut sille kirjoitetun jatko-osan Scarlett. Pitäisikin ostaa Tuulen viemää itselleni dvd-lle.

Kirjan blogiosuudet toivat minulle vahvasti mieleen Tuija Lehtisen www.liisanblogi.fi -kirjan.

Ihan ok, luki tuon loppuun, kouluarvosanan sanoisin   6+.  Loppuratkaisu harmitti ja aika ennalta arvattavia olivat juonen käänteetkin. Paljon Lehtistä lukeneena tuli kirjaa jatkuvasti vertailtua hänen nuorten kirjoihin ja niistä tämä jäi kauas.. Teksti oli ihan hyvin kirjoitettua, se ei häirinnyt kuten joissakin muissa nuortenkirjoissa.

Kirjan tiedot
Kirjoittanut - Terhi Rannela (2011)
Kustantanut - Otava

Muita tämän lukeneita;
Sallan lukupäiväkirja - Salla
Vauhkon kirjat ja kirjaimet - Vauhko
Saran kirjat - Sara


Terhi Rannela on kirjoittanut jo useamman nuorten kirjan, pari nimeä jopa tunnistinki mutta mikään niistä ei ole ylittänyt "tuon haluan lukea"-kynnystä;

Nuortenromaanit

Puhdas valkoinen, 2004 WSOY
Korkealle ja kovaa, 2005 WSOY
Taivaan tuuliin, 2007 Otava
Amsterdam, Anne F. ja minä, 2008 Otava
Goa, Ganesha ja minä, 2008 Otava
Jäämeri, jäähyväiset ja minä, 2010 Otava
Scarlettin puvussa, 2011 Otava

Muut teokset

Apua, mitä mä sanon? Sanoja hankaliin tilanteisiin, yhdessä Elina Kujalan kanssa, Minerva 2006
Sisaret sanassa (kokemuksia Pentinkulman päiviltä) yhdessä Paula Havasten kanssa kirjassa Esikoiskirjailija kohtaa kirjailijan - Pentinkulman esikoiskirjailijaseminaari 20 vuotta, Väinö Linnan seura 2006

Terhi Rannelan kotisivut täällä

Ei kommentteja