Välipala

Anteeksi blogihiljaisuus..

Vielä viikko pari niin on homma kasas ja voin huokaista helpotuksesta ja miettiä ettäs mitä sitten..

Samoin voin palata harrastuksieni pariin, lukenut toki olen mutta muuten olen rajoittanut näitä oheisharrastuksia.


Mutta piti vain tulla kertomaan uusimmasta  suomalaisesta julkkisihastuksesta  (kyllä luitte oikein suomalaisesta!)


Eli Tähdet tähdet ohjelma toi tietoisuuteeni Roope Salmisen, en keksi mikä hänessä nyt niin viehättää silmääni hän nimittäin on melkeimpä vasta kohta normaaleille suosikeilleni. Mutta karismaa tyypiltä löytyy ja asenne on aiankin tuon ohjelman perusteella kohdallaan. Toisaalta itse olen aina pitänyt miehistä joilla on tietty pilke silmissään.

Roope Salminen. Kuva MTV:n sivuilta



Koukussa..


Ensin pitäisi myöntää että on ongelma ;D




Kuva

Ei minulla siis mitään ongelmaa ole..


Ottaisin muuten vastaan vinkkejä kirjakaupoista Lontoossa, 10 yötä reissuun. Muitakin vierailemisen arvoisia paikkoja voi vinkata.

Helsingin kirjamessut - kokemuksena

Kaikkihan alkoi jo kevät talvella kun kyselin ystäviltäni kuka haluaa lähteä syksyllä messuille kanssani. Kaveri löytyi mukaan (ja vapaaehtoisia oli enemmän kuin yksi) ja päivämäärän kirjoitin ylös.

Tänä vuonnahan otin ihan asiakseni että pääsisin viimeinki kirjamessuille, edellisinä vuosina olen vain haikeana lueskellut muiden kokemuksia.



Messujen kirjasaalis, huono kännykkä kuva.

Ennen messuille pääsyä oli vuorossa pieni troad trip, koska täältä länsirannikoltahan on matkaa pääkaupunkiimme usemman sadan kilometrin verran. Kyytini olikin pihassa sovitusti yhdeksältä aamulla ja niimpä matka kohti messukeskusta alkoi.

Matka meni hyvin ja löysimmekin messukeskukseen yllättäen ilman eksymisiä. Itse olen siellä viimeksi ollut useampia vuosia sitten American Car Showssa, ja muutenkin tuo pääkaupunkiseutu on itselleni vierasta aluetta, sen verran mies neuvoi että itään lähdetään kehiä ajelmaan että päätyisimme kohteeseemme. Tämä neuvo mielessä, muistikuvat edellisestä reissusta. edellisiltaisesta google mapsin tiirailut ja kännykän navi apunamme löysimme helposti perille.

Auto parkkiin ja hyytävässä tuulessa muiden kanssa kohti ovia. Jonoista pääsimme nopeasti kun minulla oli nuo saadut liput (eli kutsut). Takit narikkaan ja messualuetta tutkimaan. Itse halusin käydä yhden paneelin kuuntelemassa ja se sopikin ystävälleni ihan hyvin. Paneeli ajoittuikin hyvin melkein heti saapumiseemme ja paikankin löysimme kivuttomasti.

Ensimmäiseksi siis istuimme kuuntelemaan paneelia E-kirjoista, tarkemmin  E-kirjan lukijat Suomessa. Kuten varmaan kaikki tiedätte niin itse olen suurkuluttaja e-kirjoissa, tosin lähinnä enkun kielisiä mutta kuitenkin. Kaverianikin kiinnosti aihe hieman kun oli juuri miettimässä tätä vaihtoehtoa (e-kirjoja), hän lukee myös nykyisin osin enkuksi.

Tässä vaiheessa huomasin että olisi pitänyt ottaa, jokin vihko ta paperia mukaan että olisi saanut kunnolla ajatuksia ylös. No, hokasin sitten että messulehteen voi myös kirjoittaa. Kynä minulta aina löytyykin laukusta, mutta vihon ja kalenterin olin juuri nostanut kotona laukusta pois ajatellen niiden painavan liikaa.

Ajatuksia paneelista lyhyesti;

- Aika Elisa-kirja mainosta, tosin tämä taitaa kyllä olla suomalaisista toimijoita paras. Mielenkiintoinen tutkimus aiheesta. (Tämä tutkimuskyselyn yhteenvedosta voi lukea ainakin täältä)

- Ai, äänikirjoja voisikin kuunnella kännykällä. Pakko päästä kokeilemaan!

- Pitää selvittää voiko kirjastosta lainata e-kirjoja kuinka. (viimeksi kun tutkin niin valikoima oli surkea)

Nuo olivat ne isoimmat ahaa-elämykset. Yleisesti paneeli oli ok, hieman meitä molempia häiritsi se että kaikki panelistit olivat hyvin samaa mieltä aiheesta. Me lähdille jo hieman ennen sen loppumista, juuri kun yleisön kysymykset alkoivat. Itse olisin varmaan nekin kuunnellut mutta toverini oli levoton jo siinä ennemminkin niin ajattelimme sen olevan hyvä väli luikahtaa oven raosta takavasemmalle.

Tämän jälkeen teimme sotasuunnitelman joka koostui ajatuksesta yleinen messu-alue -> antikvaarinen alue -> yleinen messu alue ->ruokamessut.

Suunnitelma toimi ihan hyvin ja ruokailunkin osasimme ajoittaa hyvään kohtaan eli ennen ruoka puolta. Nälkäisenä se alue olisikin ollut ihan hirveä (ainkin kukkaroa ajatellen).


Itse olin hieman varautunut siihen että paikalla on ihmisiä, mutta silti ihmispaljous hieman yllätti (kaverini oli vielä enemmän yllättynyt tästä). Tämä teki kiertelystä ja kirjojen tutkimisesta hieman haastavaa. Varsinkin Helsingin Antikvaarin alue, jossa kaikki kirjat olivat 2e/kpl olisi itseäni kiehtunut huomattavasti enemmän mutta se väen paljous ahdisti niin että poistuin vain viiden kirjan kanssa. Enemmänkin olisin luultavasti löytänyt. Loput löydöt teinkin pokkareiden osalta kun mukaani lähti mm. Elina Rouhiaisen Susirajalla-sarjan kaksi ensimmäistä osaa.

Kuva Helsingin kirjamessujen facebook-sivuilta.


Kirjoja ostinkin enemmän miehelle kuin itselle, lisäksi eräälle kaverilleni ostin pyynnöstä (tai oikeastaan kaverini isälle lahjaksi hän keräilee noita) Natasha-sarjakuvan.
Itse olin hieman ajatellut ostavani paria kirjaa esim. Tuija Lehtisen uusimman, mutta totesin sen olevan halvempi minulle muualta ostettuna. Toki jos olisin Lehtisen siellä bongannut ja saanut nimmarin siihen niin tarina olisi toinen.

Muutenkin itseäni harmitti kun en osunut paikalle niinä päivinä jolloin minua kiinnostavia kirjailijoita olisi ollut paikalla. Kovasti kylläkin yritin kuikuilla josko olisin heitä silti bongannut jostain.
Ohjelmaa katsoessa olisin sen perusteella ehkä halunnut olla perjantaina tai sunnuntaina paikalla, mutta harmittavasti tosiaan muu elämä ei mahdollistanut messuilua noita päiviä.

Hintataso myöskin yllätti, se ei hirveästi eronnut normikaupan hinnoista. Myös antikvaari puolella huomasi hinnoittelun olevan samanlaista joka puolella. mm. Cristien kirjat olivat joka paikassa 8e.

Loppuajatuksia messuista:

- Kyllä sitä voisi toistekkin tulla. Ehkä jopa useampana päivänä ja voisihan tästä ehkä enemmän saada irti yksin seikkailemalla.

- Toisaalta kaverikin on ihan kiva, ehkä toisena päivänä yksin ja toisena kaverin kanssa..

- Ehdottomasti kylläkin haluanm uudelleen messuille, ja mielellään useampana päivän.

Sisäinen nörtti (kirja arkea 3)


Olenko ikinä kertonut noin vuosi sitten tapahtuneesta neron väläyksestä? 

Itse en voi ottaa kunniaa tästä vaan suon sen kyllä tuolle miehekkeelle. Kun kerran taas valitin kuinka hankala on yrittää asetellla ikkunoita tietsikan näytölle niin että pystyy samaan aikaan katselemaan tv-sarjaa ja selaamaan muuta nettiä. (Yleinen ongelma eikös :D) 

Niin mies totesi tähän että miksen laittaisi ylimääräisenä olevaa vanhan pöytäkoneen näyttöä tietokoneeseen kiinni ja käyttäsi sitä kahdella näytöllä.. Tuumasta toimeen vain ja pian oli näyttö kiinni kannettavassa.  

Tämä on kyllä ollut yksi elämää helpottavista oivalluksista, tosin itselläni oli alussa ihan supernörtti olo. Nykyisin taas on ihan outoa käyttää konetta vain yhdellä näytöllä.

Tämä toimii ja on muutenkin kätevä, ei vain viihdekäyttöön vaan myös mm. raportteja ym kirjoittaessa kun lähdeaineiston saa esille toiseen näyttöön ja word:n/ecxelin toiseen.

Nyt siirsin nöräyspisteeni keittiön pöydälle hetkellisesti kun tarvitsen enemmän paperidenkin laskutilaa. ja tulikin mieleeni jakaa tämä teidän kanssanne. 




Väliaikainen nörttipiste keittiössä.

Suosittelen kyllä kokeilemaan jos ylimääräinen näyttö löytyy jostain nurkasta.

Viikonlopun suunnitelmia



Monta vuotta on mennyt niin että olen huomannut että "Ai, kirjamessut ovat tänä viikonloppuna" ja koska töissäni vapaat viikonloput ovat harvinaista herkkua niin vielä en ole onnistunut messuille pääsemään.

Nyt tänä vuonna päätin että pääsen paikalle. Jo alkukeväästä kyselin ystäviltäni kuka haluaa lähteä kanssani kirjamessuille, vapaaehtoinen kaveri löytyi ja alustavasti sovimme menevämme Turun kirjamessuille. Kesällä tuo sitten vaihtui Helsingin messuihin, mutta minulle ei paikalla ollút suurta väliä pääasia että jompaan kumpaan pääsisin. 

Viikonloppuna minulla kävi vielä hyvä tuurikin ja onnistuin nappaamaan messuliput Ja kaikkea muuta-blogista.  

Mielenkiinnolla odotan millaiset messut on tulossa, messulehteä olen toki selaillut ja katsellut kaikkea mielenkiintoista ohjemaakin mm. e-kirjojen paneeli kiinnostaa. Harmittavasti kylläkään lauantaina ei ollut yhdenkään suosikki kirjailijani "esiintymistä" he osuivat kaikki joko perjantaille tai sunnuntaille. Mutta lauatain on realistisin päivä mennä paikalle, muun elämän vuoksi. 

Saa nähdä kuinka tuolla käy, kuinka ison kirjapinon kanssa palaan vai meneekö messut enemmänkin kokemuksen haun puolelle.. 

Luettuja, yritys nro 2

Paljon luettuja parissa kuukaudessa, tai paljon ja paljon;


Yhteensä 78 kpl viidessä kuukaudessa.

joista yksi suomeksi, loput enkuksi

yksi varsinainen kirja ja loput e-kirjoja (ja se ei ole tuo suomenkielinen)

uudelleen lukuja oli 13 kpl


Lisäämpä listan lisäksi tuonne sanasen pari niistä joista jotain muistan...

Toukokuun luetut

Marcoe Caylie - Choose Us

Kelle Oram - The Avery Shaw Experiment
- Kiva, söpö tarina, uusinta luku tällä kertaan.

Jennifer L. Armentrount - Onyx (A Lux Novel)
- Kiva, avaruusolioita, pitäisi lukea jossain välissä loputkin osat.

J. A. Templeton - Thin White Line

Kara Taylor - Prep School Confidential

Derrylon Anderson - The Athena Project

Aileen Erin - Avoiding Alpha (Alpha Girl #2)
- Ihmissusia ja mukava tarina. Jatko-osa ja kolmas osakin on jo ennakkotilauksessa kindleen. 

Useita kirjailijoita - Text Me

Kelley Armstrong - The Summoning (Darkest Powers, Book 1)
Kelley Armstrong - The Awakening (Darkest Powers, Book 2)
Kelley Armstrong - The Reckoning (Darkest Powers, Book 3)
Kelley Armstrong - Darkest Powers Bonus pack 2
- Tämän sarjan aloitusosa oli se ainoa varsinainen kirja, ihan kiva sarja. Ei ihmeellinen mutta kyllä nuo jatko-osat osti.

Cindy M. Hogan - Dream Kiss

Juli Alexander - Valentine's Day Sucks
- Kiva ja söpö vampyyri teinitarina, novelli.

Stephanie Rowe - Smart Boys & Fast Girls
Stephanie Rowe - Who Needs Boys?
Stephanie Rowe - Studying Boys
Stephanie Rowe - Putting Boys on the Ledge
- Ihan ok, teinihömppäsarja.

Kesäkuun luetut

Juli Alexander - Investigating the Hottie
Juli Alexander - Undercover with the Hottie
Juli Alexander - My Life as the Ugly Stepsister
- Ihan kivaa teinihömppää.

Daphne Benedes-Grab - The Girl in the Wall
- Kindle freebie, mielenkiintoinen, loppusilaus puuttui eli ihan ok. Plussaa hieman jännittävästä juonesta.

Emily Evan - The Kissing Deadline
- Uusintaluku. Teinihömppä

Janet Gurtler - 16 Thing I Thought Were True
- Teinihömppä, syöpäjutuilla, aineksia parempaankin. Huono loppu, liian opettavainen.

Kirby Howell -Autum in the City of Angels
- Alkoi ok, loppu ihan sieltä jostain. Freebie.

Elizabeth Lee - Give Me Something

K. M. Shea - Life Reader
- Mielenkiintoinen, hyvä mutta olisi ollut aineksia erinomaiseenkin hiomisella.  Olisin ostanut jatkoa mielelläni. Suosittelen.

C. L. Stone - Firts Days
C. L. Stone - Forgiveness and Permission
C. L. Stone - Introductions
C. L. Stone - Drop of Doubt
C. L. Stone - Push and Shove
C. L. Stone - Thief
- Uusintalukuja. Suosittelen.

Lacey Weatherford - Chasing Nikki
- Oli aluksi ok, mutta ihmeellistä koomassa oloa lopussa. Ei päätä eikä häntää.

Heinäkuun luetut

J. S. Abiline - Hottie List
- Edellisiin osiin jatkoa. OK

Emmaline Andrews - The Academy
- Oli hieman erilainen kuin luulin, lukihan tämän mutta. Kyseessä siis avaruusjuttuja toisin kuin nimi antaa olettaa.

Sarra Cannon - Sacrifice Me

Aileen Erin - Avoidin Alpha (Alpha Girl 2)
Aileen Erin - Becoming Alpha (Alpha Girl 1)
- Uusintalukuja

Kalalea George - Mated & Blooded

Abbi Glines - The Vincent Brothers
-Uusintaluku.

Anna Katmore - Pan's Revenge
-Jatko-osa, ok. ei ihmeellinen.

Sarah Mlynowski - Ten Things We Did (and Probably Shouldn't HAve)
- Hauska, teinihömppä.

A.S. Oren - Spearwood Academy, episodes 1-10

Janelle Stalder - Switch
- Mielenkiintoinen, dystopia. Miinuksia ennalta arvattavuudesta ja lopusta.

Tijan - Carter Reed
- Uusintaluku

Kelly Walker - No One's Angel


Elokuun luetut

K. L. Brady - Soul of the Band: Making the Cut (Book 1)

Jillian Dodd . Get Me (Keatyn Cronicles 6)
- Odotettu päätösosa, hieman lässähti. Sarjaa kylläkin suosittelen

CM Doporto . Opposing Sides: Book 1 (University Park Series)

Milda Harris - Adventures In Funeral Crashing
- Ihan ok hömppäteini mysteeri.

Jenny B. Jones - In Between
- Liian opettavainen. freebie.

Tiffany King - Jordyn (Daemon Hunter Novel)
- Jätti kylmäksi vaikkakin olen muista Kingin teoksista pitänyt. Freebie.

Ella Martin - Will The Real Prince Charmig Please Stand Up (Westgate Prep 1)
- Kiva teinihömppä. Luen uudelleen joskus.

A. S. Oren - Spearwood Academy, episodes 11&12

Shelli Stevens - Good Girl Gone Plaid

C. L. Stone - Liar
- Uutuus suosikilta. Suosittelen.

Tijan - The Orginal Crow
- Suosikkilta myöskin, olen alkuperäisen lukenut aikoinaan netistä ja pidin siitä enemmän kuin täsät editoidusta uudesta versiosta.

Annukka Salama - Harakanloukko
- Myöskin suosikin odotettu uutuus. Ei vetänyt vertoja ekalle osalle. Ihan ok, hieman ennaltaarvattava. Ensimmäinen poikarakkaus kirja jonka sain luettua loppuun.


Syyskuun luetut

Tessa Marie & Becca Ann - King Sized Beds an Happy Trails
Tessa Marie & Becca Ann - True Love and Magic Tricks

Spencer Baum - The Homecoming Masquerade
- Hauska idea, hieman tekisi mieli ostaa jatko-osia. mutta katsotaan nyt. Vampyyreja.

Kate Brian - Megan Meade's Guide to the McGowan Boys
- Hömppä, sattuin bongaamaan alennuksesta ja olen enemminkin jo katsellut sillä silmällä mutta alkuperäinen hinta on mielestäni liian kova kindlelle (9-10$). Kiva hömppä.

Chis Cannon - Going Down in Flames
- Lohikäärmeitä ja sisäoppilaitos. Olisi voinut olla parempi, hiomaton. Liian tavanomainen tietyssä mielessä genreen, kliseinen. Lohikäärmeet olivat kivoja.

Elle Casey - Rebel
- Uusintaluku.

Abbi Glines - Take a Chance
- Oli alennuksessa. Samaa tasapaksua Glinesia.

Cristin Harber - Sweet Girl

Casey McMillin - Three Months and You're Mine (In Too Deep #5)
Casey McMillin - Three Years Later (In Too Deep #1)
- Ihan ok hömppää, jompikumpi oli freebie.

Ali Novak - My Life with the Walter Boys
- Hömppää, ihan kiva.

Sapphire - Cinderella's Broken Slipper
Sapphire - Snow White's Kiss
- Satujen pohjalta, hieman outo mutta toimi jossain mielessä.

Adrienne Torrisi - Accidental Love
- Jatko-osa, teinihömppää. Eka osa oli parempi.

Voihan blogger..

Tähän vain se facebookin tyylinen päivitys eli

"Se tunne kun pitkästä aikaa yrität postata luettuja kirjoja ja olet kirjoittanut jo touko-, kesä-, ja heinäkuun luetut vielä osan elokuunkin kirjoista kun onnistut jotenkin kadottomaan koko jutun.."


En edes keksi hyvää kuvaa kuvaamaan olotilaa..  Luovutan tältä päivää, ehkä huomenna jos kerkeän leijonankesyttäjän asuni suunnittelulta..