Kolme viimeisintä viipaletta kulttuurista

Tämä ei ole haaste vaan tämän saa tehdä jos haluaa jakaa kokemuksiaan kulttuurista. Tämän idean takana on Kingiä, kahvia ja empatiaa -blogin Irene.

Tässä haasteen säännöt;
Säännöt ovat sellaiset, että sääntöjä ei ole. Ketään ei tarvitse haastaa tai sitten voit haastaa vaikka sata. Tee niin kuin haluat. Voit höpötellä kulttuurista noin yleensä. Minkälaisia elokuvia katselet, mitkä tv-sarjat ovat mieleesi, käytkö teatterissa/konserteissa/baletissa/ taidenäyttelyissä/you name it. Minkälaista musiikkia kuuntelet, ja tietenkin, aina voi puhua 
kirjoista. Minä olen vain tällainen tuikitavallinen kulttuurin harrastaja, joten itse pysyttelen lähinnä kulttuurin parissa, jota voi harrastaa omassa kodissaan. Otan seuraavanlaisen lähestymistavan: nimeän kolme viimeisintä kulttuuritapausta, joiden seurassa minulla on ollut ilo olla. Jos tämä lähestymistapatuntuu sinustakin mukavalta, käytä sitä. Jos se on mielestäsi pöpeliköstä, muistutan,tee niin kuin haluat. 


Kuten varmaan blogistani selviääkin olen kirjojen ja tv-sarjojen suurkuluttaja. Elokuvia katselen silloin tällöin, niitäkin yleensä kotona enkä teatterissa. Perinteisessä teatterissa olen kerran käynyt tänä vuonna ja konserteissa en ole muistaakseni käynyt (tähän ei lasketa töiden puolesta kuultuja). Museoissa tykkään vierailla (historia on ollut lempiaineitani koulussa) ja samoin taide kiinnostaa mutta hävettävän harvoin tulee silti näitä mielitekoja toteutettua. 

Nyt odotan innolla asunto- ja kirjamessuilla käyntiä. Mutta enköhän minä pari listausta teille keksi jaettavaksi.



Erään pelin vuoksi olen nyt viime viikkona kiertänyt useamman uuden kulttuurikohteen, joiden olemassa olosta en edes tiennyt eli

Kolme viimeisintä asiaa kotikaupungistani, jotka olen oppinut Pokemon Gon avulla (Pokemon stopit)


- Risto Rytin asuintalo (entinen presidetti)

- Ilkka Lipsasen syntymäkodin muistolaatta. (eli Danny)

- Tämänkin ohi olen lukuisia kertoja kävellyt mutta vasta nyt selvisi mikä se virallisesti on eli Eetu Salinin muistomerkki, ja nyt samalla sitten selvisi että tuo samalla kadulla oleva Eetunaukio on nimetty hänen mukaansa. 


Kuva täältä. Kuvan on ottanut Antti Suominen.

Myös muita usein nähtyjä patsaita ym olen nyt pelin myötä oppinut nimeltä. 



Kolme viimeisintä tv-sarjaa, joita en ole ennen katsellut.


 Grace and Frankie


Tästä olen lukenut kehuja ja kun vielä työkaverikin suositteli niin pitihän sitä kokeilla. Ihan kiva sarja, helppo katseltava


 Killjoys


En muista mistä tämän bongasin. Tämä on kanadalainen scifi sarja, ihan ok, pidän päähenkilöstä Dutchista. Hieman liikaa muistuttaa Fireflyta. Mutta varmaan katselen loputkin jaksot tässä jossain vaiheessa.

-The Magicians


Tätä yritin katsoa jo joskus talvemmalla mutta silloin ei iskenyt, mutta nyt näin mainoksen jossain ja pari ekaa jaksoa tuli katsottua putkeen. Varmaan katselen loputkin kunhan ehdin. Itse kuvailisin, aikuisten Harry Potter, sen perusteella mitä olen nyt nähnyt 



Kolme viimeisintä paikkaa, joissa olen aina halunnut vierailla mutten ole vain saanut aikaan. (Suomessa)

- Kiasma, en ole ikinä käynyt, toukokuussa melkein kävin kun olin sillä suunnalla parisen päivää mutta se sitten jäi, lähinnä aikataulun ja pääsylipun hinnan vuoksi.

- Turun linna, ohi olen ajanut usein mutta yleensä seuralaisia ei kiinnosta ja aikataulu ei anna myöten. Pitäisi joskus ihan sitä varten vain lähteä Turkuun. 

- Satakunnan museo, tämä on varmaan liian lähellä. Pitäisi vain joku päivä mennä käymään.


Itse en haasta ketään mutta suosittelen kyllä tämän epähaasteen nappaamista ja miettimään omia kulttuurikulutuksiaan. 

2 kommenttia

  1. Kiitos paljon kun otit osaa!

    Hauskaa, minä aloin ihan muutama päivä sitten katsella The Magicians-sarjaa. Pari jaksoa olen vasta katsonut, mutta vaikuttaa lupaavalta. =D

    VastaaPoista
  2. Pidän haasteista :) eli teen niitä mielelläni.

    Onneksi kesäloma alkaa ensi viikolla niin luultavammin ehdin katsella lisää Magiciansia (ja muita sarjoja). Vaikutti kyllä mielenkiintoiselle, mietin pitäisikö kokeilla lukea kirjojakin.

    VastaaPoista